Природа – частина культурної спадщини: інтерактивна зоологічна кімната-музей НПП «Гуцульщина»

Проєкт спрямований на створення сучасного інтерактивного еколого-освітнього простору на території Національного природного парку «Гуцульщина». Упродовж двох місяців команда переобладнала приміщення кімнати-музею зоології у науково-просвітницькому центрі НПП “Гуцульщина”, створивши функціональний простір для екологічної освіти, знайомства з тваринним світом Карпат та формування відповідального ставлення до довкілля серед дітей і молоді.

Команда виконавців проєкту на офіційному відкритті зоологічної кімнати-музею на території науково-дослідницького центру НПП “Гуцульщина”

Це допомогло змінити ситуацію, яка була до початку роботи проєкту, адже на території НПП «Гуцульщина» бракувало інтерактивних освітніх просторів, адаптованих до сучасних методів еколого-просвітницької роботи. Існуюча кімната зоології не відповідала потребам учнів, педагогів та працівників парку, що знижувало якість проведення уроків і рівень залучення молоді до вивчення природи Карпат.

Кімната у науково-просвітницькому центрі НПП “Гуцульщина” до початку реалізації проєкту.

Ініціатива стала можливою завдяки співфінансуванню урядів Чехії, Угорщини, Польщі та Словаччини через Вишеградські гранти Міжнародного Вишеградського фонду та реалізована у партнерстві з Національним екологічним центром України (НЕЦУ) і НПП «Гуцульщина» у межах проєкту “Перехід до екотуризму на природоохоронних територіях через тлумачення спадщини”.


Метою проєкту є
створення інтерактивної зоологічної кімнату-музей із трьома тематичними експозиціями та проведення перших еко уроків для дітей і молоді, популяризуючи тваринний світ Карпат і сприяючи розвитку екологічної освіти в регіоні.

Реалізація проєкту розпочалася з аналізу та планування простору майбутньої зоологічної кімнати-музею, визначенням зон та загальної концепції. Після цього команда виконала необхідні ремонтні роботи: оновила покриття, встановила освітлення та підготувала приміщення до оформлення. Наступним кроком стало створення художнього тематичного дизайну з елементами природних середовищ тварин, а також розроблення інтерактивних матеріалів — паспорта «Юного природоохоронця», настінних таблиць і навчальних завдань. Для експозиції були виготовлені дерев’яні конструкції, наліпки, штампи, магніти та значки, що доповнили освітню програму кімнати.

Завершальним етапом проєкту стало урочисте відкриття інтерактивної зоологічної кімнати-музею у Національному природному парку «Гуцульщина». Подія відбулася у форматі змішаної участі — офлайн та онлайн — та зібрала представників природоохоронних установ, партнерських організацій і міжнародних експертів.

 

Лідерка проєкту Вероніка Попова докладно розповідає про процес реалізації проєкту

У відкритті взяли участь партнери проєкту «Перехід до екотуризму на природоохоронних територіях через тлумачення спадщини», зокрема:

  • Національний екологічний центр України;
  • НПП «Карпатський»;
  • НПП «Вижницький»;
  • НПП «Верховинський»;
  • Міхал Медек, Директор Чеського інституту інтерпретації спадщини, провідний лектор університету Масарика в м. Брно.
  • Відділ освіти Косівської громади.

Партнери підкреслили, що проєкт є прикладом ефективної співпраці молодої команди, природоохоронної установи та міжнародних організацій.

У межах відкриття:

  • проведено презентацію експозицій та інтерактивних матеріалів;
  • продемонстровано нові освітні інструменти — паспорт «Юного природоохоронця», наліпки, значки, індивідуальні штампи;
  • представники національних парків-партнерів розповіли про власні ініціативи, реалізовані в межах конкурсу малих грантів.

Представники НПП “Карпатський” та “Вижницький” занурюють учасників відкриття у власні проєктні ідеї

Також Ольга Димченко та Уляна Багрійчук провели відкрите еколого-пізнавальне заняття для учнів Косівського ліцею ім. І. Пелипейка, під час якого школярі вперше протестували інтерактивний навчальний маршрут у новому просторі.

Ольга Димченко та Уляна Багрійчук проводять відкрите еколого-пізнавальне заняття для учнів Косівського ліцею ім. І. Пелипейка

Перші заняття після відкриття

Після урочистого запуску простору команда проєкту провела ще три екоуроки для учнів місцевої школи. Це стало фактичним стартом регулярного використання зоологічної кімнати-музею як освітнього осередку для дітей і молоді.

Координаторка проєкту - Ольга Димченко, проводить екоурок для школярів у зоологічній кімнаті-музей НПП “Гуцульщина"

Еколого-просвітницькі уроки у НПП “Гуцульщина” для школярів освітніх закладів Косівської громади

Отримані результати

  • Облаштовано інтерактивну зоологічну кімнату-музей, пристосовану для проведення екоуроків, занять та ігрових програм для дітей і підлітків.
  • Створено три експозиції, що відтворюють середовище існування рисі, дикого кабана, лося та козулі.
  • Розроблено повний набір екоматеріалів, включно з мотиваційним паспортом, наліпками, печатками, магнітами та настінними інформаційними стендами.
  • Облаштована фотозона, для створення незабутніх елементів про екоуроки у НПП “Гуцульщина”.
  • Проведено перші чотири екоуроки, що продемонстрували високу зацікавленість школярів і ефективність інтерактивного формату.
  • Підвищено якість еколого-освітньої роботи НПП «Гуцульщина» завдяки поєднанню гри, занурення та реальної природничої інформації.
  • Очікується зростання кількості відвідувачів та учасників еко занять із 1 000 до 3–5 тисяч на рік.

Фотозона у науково-просвітницькому центрі НПП “Гуцульщина”.

Облаштована зоологічна кімната-музей у НПП “Гуцульщина”

Учасники еко уроку у науково-просвітницьому центрі НПП “Гуцульщина”

Співпраця з громадами та вплив проєкту

Проєкт було реалізовано у тісній співпраці з освітніми закладами Косівської, Яблунівської, Рожнівської та Кутської громад, що забезпечило його глибоку інтеграцію в життя регіону. Громади отримали низку важливих переваг: передусім освітніх — школярі та педагоги отримали доступ до сучасного інтерактивного простору без додаткових витрат, що сприяє підвищенню екологічної обізнаності та формуванню відповідального ставлення до природи. Соціальний ефект проєкту проявився у створенні нового місця взаємодії дітей, вчителів і батьків, а також у зміцненні зв’язку місцевих мешканців із природною спадщиною Карпат. Економічна складова була забезпечена завдяки залученню місцевих майстрів і підприємців до виготовлення елементів експозиції та поліграфії — 85% закупівель здійснено в межах Косівської громади. Водночас проєкт посилив імідж громад, адже їхня участь у міжнародній природоохоронній ініціативі відкрила нові можливості для подальших грантових проєктів і партнерств.

 

Команда

  • Вероніка Попова — лідерка проєкту
  • Ольга Димченко — координаторка проєкту
  • Олег Погрібний — консультант, начальник науково-дослідного відділу НПП «Гуцульщина»
  • Уляна Багрійчук — начальниця відділу еколого-освітньої роботи
  • Юлія Стринадюк — заступниця начальника відділу рекреації
  • Єва Батигіна — волонтерка НЕЦУ

Партнери

  • НПП «Гуцульщина»
  • Національний екологічний центр України
  • Освітні заклади Косівської, Яблунівської, Рожнівської та Кутської громад
  • Міжнародний Вишеградський фонд
  • Студенти та викладачі університетів-партнерів (Польща)